Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Belevend leren : improvisatie, drama en rollenspel in opleiding, training en coaching
Author:
Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Rollenspel


Book
Bij-de-handjes : typetjes uit een doosje
Author:
Year: 2011 Publisher: Leuven CEGO Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Multi
Teamrolspel. : Wat maakt een team succesvol?
Author:
ISBN: 9789035230125 Year: 2009 Publisher: Maarssen Reed Business

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Variatie binnen een team is van groot belang voor de effectiviteit van het team. Een goede samenwerking is hiervoor een vereiste. Voor de een is dat uitdagend en leuk, voor de ander moeizaam en vervelend. Het Teamrolspel is een hulpmiddel dat samenwerken bespreekbaar maakt. Het spel gaat over vaardigheden en persoonlijkheidsfactoren en geeft richting aan verbetering van de samenwerking in het team. Het spel is vierledig: 1 Inzicht krijgen in de rolverdeling binnen een groep; 2 De wijze van samenwerking in een groep bespreken vanuit een eenduidig begrippenkader; 3 Inzicht krijgen in de eigen voorkeursrollen en de bijbehorende kenmerken, kwaliteiten en valkuilen en in de voorkeursrollen van de andere leden van de groep; 4 Beter leren samenwerken in verschillende groepen of samenwerkingsverbanden. Het spel is bedoeld voor iedereen die in de positie is om professionals (in opleiding) te begeleiden bij het beter leren samenwerken.


Book
Belevend leren : improvisatie, drama en rollenspelen in opleiding, training en coaching
Author:
ISBN: 9789038220697 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overal waar mensen willen leren, kan een beroep worden gedaan op creativiteit om te LEREN vanuit de BELEVING.Dit boek over rollenspel gaat daarom eerst en vooral over creativiteit, daarna over improvisatie en drama en pas dan over rollenspel. Rollenspel is immers een creatief aanbod, er bestaan tal van creatieve methodieken die een aanzet zijn tot rollenspel. Kunnen en durven improviseren is dan weer een basisvoorwaarde in het aandurven van rollenspel. Voor het onderdeel improviseren steunt het boek op twee grondleggers: Keith Johnstone en Henk Hofman. Drama, een werkvorm waarbij de deelnemers met enkel maar zichzelf en hun eigen uitdrukkingsmogelijkheden tot expressie komen, brengt ons nog een stap dichter bij rollenspel. Rollenspel wordt zeer grondig besproken, er wordt ook een link gelegd naar coaching. Ter afsluiting is er een checklist om tijdens het rollenspel te benoemen wat er in beeld komt.Het werken met rollenspel heeft ondertussen al zijn nut bewezen in verschillende professionele contexten als onderwijs en opvoeding, hulpverlening, politie, gevangeniswezen, magistratuur, advocatuur...In het boek vind je uit deze verschillende contexten veel inspirerende voorbeelden


Book
Emoties in de kleuterklas : oefenen met de methode van Het Toverbos
Authors: ---
ISBN: 9789401403207 Year: 2012 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Toverbos is een spelmethodiek binnen de psychotherapie die ontwikkeld werd door medewerkers van het UZ Leuven. De lerarenopleiding van de Hogeschool-Universiteit Brussel deed in samenwerking met de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven en de stichting Ga voor Geluk een onderzoek om de methodiek van Het Toverbos te introduceren bij kleuteronderwijzers in hun opleiding om na te gaan hoe deze methodiek vanuit de therapeutische context inspirerend kan zijn voor kleuters in de onderwijscontext. De resultaten van dit onderzoek leverden het materiaal op voor Emoties in de kleuterklas. De nadruk ligt op spelen of samenspelen van kleuters met de zorgcoördinator of met de leerkracht. De kleuters zijn dieren die leven in Het Toverbos. Ze [lees meer] kiezen zelf welk dier ze zijn en ze gebruiken de eigenschappen ervan in hun spel. De leerkracht is de Grote Vogel. Hij speelt mee of hij observeert de kinderen. Bij deze methodiek zijn de emoties van de kinderen het belangrijkst. De kleuters spelen situaties en emoties na uit het echte leven maar dankzij hun dierenrol kunnen ze experimenteren met oplossingen. Heel vaak voelen ze zich op die manier veiliger om hun emoties via het dier te uiten. Het Toverbos kan als wekelijkse activiteit worden ingepland vanaf de eerste tot de derde kleuterklas. In het eerste luik van het boek geven Catherine Malfai en Niki Jeannin informatie over de theoretische basis waarop de methode steunt. De lezer krijgt uitleg over de gehele ontwikkeling van de mens, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling bij kinderen, er is een nadere beschouwing van het rollenspel, er wordt gepraat over de ontwikkeling van de fantasie in de kindertijd en ten slotte volgt er een korte inleiding rond psychodrama. In het tweede luik leggen de auteurs uit hoe het best met de methode van Het Toverbos gewerkt wordt in de klas. In een algemeen deel wordt uitgelegd wat Het Toverbos is en hoe het is opgebouwd. Daarna wordt uitgelegd hoe je de methode moet introduceren in een eerste sessie en hoe je daarop verder bouwt in volgende sessies. Ook is er aandacht voor het begeleiden van kinderen met specifieke noden. In het besluit getuigt de directrice van een school waar men de methode heeft toegepast. Ze geeft haar ondervindingen over de werking en de resultaten voor de kinderen en de onderwijzer. Bij het boek zit ook een dvd met daarop een promotiefilm, uitleg over de methodiek en voorbeelden van de verschillende fasen binnen het spel. In een aantal interviews met de betrokken personen wordt nogmaals uitleg gegeven over de methodiek. Dit boek is zeer theoretisch. De lay-out is eerder saai met weinig kleur en de tekst is geschreven voor mensen die met deze materie bezig zijn. Er worden wel geregeld praktijkvoorbeelden gebruikt ter ondersteuning van de tekst, vaak met foto's. In het gedeelte waarin de opstartsessie of de verderzetting in andere sessies wordt besproken, vind je ook de tekst van een liedje, kadertjes met voorbeelden en richtlijnen en korte overzichtjes van de verschillende stappen die je als begeleider moet nemen. De informatie wordt aan het einde van een hoofdstuk meestal nog eens samengevat in een schema. Ondanks al deze toevoegingen blijft het boek zeer droog en zakelijk. Het is waardevol als cursusmateriaal in de lerarenopleiding of in het kader van een nascholing voor wie met deze methodiek aan de slag wil gaan. Maar het is niet meteen spannende lectuur voor een outsider met een beetje interesse. [Vicky Van Assche]


Multi
Feedbackspel : hét spel over het geven en ontvangen van feedback
Author:
ISBN: 9789058715784 9058715787 9789058715777 Year: 2012 Publisher: Zaltbommel Thema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Veel mensen gaan feedback liever uit de weg. Want het is best lastig om op een goede manier tegen een collega te zeggen dat zijn gedrag of houding u irriteert. Andersom valt het ook niet altijd mee om zelf goed met kritiek om te gaan. En dat is heel jammer want goede feedback is eigenlijk een cadeautje: u leert door feedback wat anderen van uw gedrag vinden en hoe u dat eventueel kunt veranderen. Feedback is niks meer en niks minder dan samen praten over gedrag. En dat is precies wat u met Het Feedbackspel doet. Tijdens het spelen onderzoekt u samen met uw team, met collega's van andere afdelingen, of met wie u maar wilt wat er allemaal komt kijken bij feedback. U krijgt en u geeft inzichten, aan uzelf en aan anderen, en u oefent met allerlei feedbacksituaties. Het spel daagt u uit en laat u in uw waarde. U leert hoe u op een plezierige manier feedback kunt geven en ontvangen, en u ervaart aan den lijve hoe belangrijk het is als we elkaar vertellen waar we goed in zijn en wat we beter anders zouden kunnen doen


Book
Zoeken naar woorden : gespreksactiviteiten in de onderbouw
Authors: --- ---
ISBN: 9789023243151 Year: 2009 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek biedt een zeer compleet beeld van gesprekken in de klas, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden en foto's uit de praktijk. Allereerst wordt duidelijk gemaakt welke plaats mondelinge taal krijgt in Basisontwikkeling. Informatie over taalverwerving, woordenschat en tweede-talige ontwikkeling wordt in dit boek gekoppeld aan de ontwikkelingsgerichte didactiek voor de onderbouw. Vervolgens komt de concrete uitwerking aan de orde: wat doen leidsters en leerkrachten precies om gesprekken met kinderen vorm te geven. In aansluiting daarop worden de verschillende gespreksactiviteiten besproken: gesprekken bij thema's in de groep, gesprekken bij kernactiviteiten en gesprekken in de groepskring. 'Zoeken naar woorden' is bestemd voor pabo-studenten en leerkrachten onderbouw in het primair onderwijs. Daarnaast is het boek bruikbaar voor onderwijsassistenten, ≡peuterleidsters en anderen die de ontwikkeling van jonge kinderen willen bevorderen.


Book
Het materialenboek : een rijke leeromgeving in de onderbouw
Authors: ---
ISBN: 9023241169 Year: 2005 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Overzicht van materialen voor het ontwikkelingsgericht werken op scholen voor primair en speciaal onderwijs.Mac SteenaartDe basisontwikkeling is in de afgelopen jaren uitgewerkt als een spelgeoriënteerd curriculum voor de onderbouw van scholen voor primair en speciaal onderwijs. Bij deze visie hoort een scala van materialen die eerder werden aangeboden in het vijftien jaar oude boek 'Werken met materialen' van Frea Janssen-Vos en Nellie den Dikken. Nieuwe inzichten (onder andere de doorloop naar groep 4) en vooral praktijkervaringen vormen de basis van dit nieuwe, verzorgde boek waarin onder andere ook aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van lees-schrijfactiviteiten, rekenactiviteiten en ict-materiaal. Per activiteit worden in eenvoudig, maar ook enthousiasmerend taalgebruik beschrijvingen gegeven aan de hand van voorbeelden van diverse materialen die zelf gemaakt, maar ook gekocht kunnen worden. Praktisch zijn de aanvullende verwijzingen naar leveranciers, internetinfo en boeken die de doelgroep, teamleden van basisscholen, zeker op prijs zal stellen. Bij alle hoofdstukken staan (niet altijd even scherpe) zwartwitfoto's van kinderen die aan het werk zijn.© NBD Biblion


Book
De kern van participatief actieonderzoek
Author:
ISBN: 9789088506123 9088506124 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Actieonderzoek is bezig aan een opmars. Steeds vaker kiezen professionals in zorg, welzijn, wonen, onderwijs en HRM ervoor om zelf met actieonderzoek aan de slag te gaan. De Kern van participatief actieonderzoek biedt deze professionals, of zij die dit willen worden, een beproefd model voor het doen van actieonderzoek. Actieonderzoek Actieonderzoekers richten zich al meer dan veertig jaar op maatschappelijk relevante thema's. Actieonderzoek is een methode die is ontstaan vanuit de wens naar dienstbaar onderzoek voor maatschappij en beroepspraktijk. Actieonderzoek is onderzoek waarbij het gaat om de participatieve creatie van kennis én actie. In tegenstelling tot 'traditioneel' onderzoek dat alleen een kennisdoel heeft, leidt actieonderzoek ook tot verandering. Actieonderzoek is participatief onderzoek. Actieonderzoekers werken actief samen met de deelnemers. Zij beschikken door het actieonderzoek over meer inzicht in hun doen en laten in bepaalde situaties en tegelijkertijd over kennis voor het verbeteren van hun handelen. Ontstaan boek Dit nieuwe boek is ontstaan uit de onderwijs- en onderzoekspraktijk met het vorige boek (Actieonderzoek voor professionals in zorg en welzijn). In dit boek zijn de ervaringen van de auteur, zijn collega's en die van honderden studenten en onderzoekers verwerkt. Het boek sluit aan bij de actuele ontwikkelingen in actieonderzoek en neemt een duidelijk standpunt in over wat actieonderzoek is. Het is een compleet en praktisch boek meteen geschikt voor actieonderzoek door studenten en professionals in hun beroepspraktijk. In dit nieuwe boek Het boek geeft benaderingen, ideeën, werkwijzen, handvatten en praktische aanwijzingen voor het ontwerpen, uitvoeren en begeleiden van actieonderzoek. Vanuit Ferdie Migchelbrink Consultancy wordt ondersteuning gegeven met het werken van dit boek in onderwijs en professionele praktijk (www.ferdiemigchelbrink.nl)


Multi
Inspiratiespel : op zoek naar je diepste drijfveren
Authors: ---
ISBN: 9074123066 9789074123075 9789074123068 9074123074 Year: 2004 Publisher: Torhout Creare

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De bedoeling van dit kaartspel is je met jezelf en anderen in gesprek te brengen over hetgeen je inspireert, van binnen uit motiveert. Het spel geeft richting bij het beantwoorden van de vraag: wat wil ik? Het spel bestaat uit 140 kaarten, verdeeld over vier groepen:- Activiteiten. Hierbij gaat het om vragen als: Waar ben ik graag mee bezig? Waar krijg ik energie van? Voorbeelden zijn: verzorgen, anderen iets leren, onderzoeken of ontwerpen.- Inspiratiebronnen. De kernvraag bij deze set kaarten is: Waar haal ik mijn inspiratie vandaan? Voorbeelden zijn: natuur, idealen, gevoelens, wetenschap of techniek.- Voorwaarden. Hierbij gaat het om de vraag: Wat heb ik nodig om effectief en prettig te kunnen functioneren? Voorbeelden zijn: vrijheid, steun van anderen of resultaat zien.- Belemmeringen. De centrale vraag hierbij is: Welke gedachten remmen mij te doen wat ik leuk vind of mijn kwaliteiten in te zetten? Voorbeelden zijn: 'ik ben niet de moeite waard', 'ik wil geen hulp vragen' of 'anderen laten mij in de steek'.Met bovenstaande groepen kan zowel afzonderlijk als in combinatie met elkaar worden gespeeld. Je zou de verhouding tussen de afzonderlijke onderdelen van het spel en het begrip 'inspiratie' als volgt kunnen samenvatten: wil je geïnspireerd raken of blijven, dan is het van belang dat je activiteiten doet die je leuk vindt, dat aan de voor jou noodzakelijke voorwaarden wordt voldaan, dat je je inspiratiebronnen volledig benut en dat je weinig last hebt van belemmeringen.Er zijn talloze toepassingen van dit spel, bijvoorbeeld: samenwerking in teams, intervisie, functioneringsgesprekken, loopbaanplanning en coaching.( https://www.managementboek.nl/spel/9789074123075/inspiratiespel-spel-peter-gerrickens)

Keywords

65.012.4 --- jeu --- spel --- management --- Motivation Motivatie --- Personnalité Persoonlijkheid --- educatief --- kaarten --- psychologie --- rollenspel --- scholen --- sociaal --- sociologie --- teams --- 305.8 --- 417.1 --- 622.9 --- Kennismakingsspelen --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Persoonlijkheidsleer --- Psychologie --- Zingeving --- communicatie --- competenties --- sociale vaardigheden --- spelen --- vaardigheidstraining --- 415.3 --- Emoties (gevoelens, haat) --- Inspiratie --- 159.923 --- Communicatie --- Karakterkunde --- Persoonlijkheid --- 305 --- D50056.jpg --- Relatiespelen --- motivatie --- Team personeel talenten zelfontwikkeling zelfontplooiing creativiteit success --- 65.012.4 Management. Directorate. Technique and methods of management --- Management. Directorate. Technique and methods of management --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- Uitvoerende functies --- 159.94 --- Games --- Didactics of social education --- persoonlijkheidsleer --- spelinstructie --- zelfkennis --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Sociale psychologie --- #KVHB:Motivatie --- #KVHB:Spellen --- kwartetspel --- D50055.jpg --- Relationele spelen --- Educatieve spelen --- Sociale psychologie --- Communicatieve vaardigheden --- Zelfontplooiing --- persoonlijkheidsvorming --- emoties --- 159.942 --- Groepsdynamiek --- Teamwerk --- Functioneringsproblemen --- Begeleiding --- Motivatie --- Zelfmanagement --- Functioneringsprobleem (gezondheidszorg) --- Zelfzorg --- Man --- Volwassene --- Ontwikkelingsspelen --- Sociale vaardigheden --- coaching --- Functioneringsprobleem (werkcontext)

Listing 1 - 10 of 11 << page
of 2
>>
Sort by